Archive Message - 1995
---

Since some of the materials which describe the $cientology cult could be considered to be copywritten materials, I have censored myself and The Skeptic Tank by deleting any and all possible text files which describes the cult's hidden mythologies. I have elected to quote just a bit of the questionable text according to the "Fair Use" legal findings afforded to those who report. - Fredric L. Rice, The Skeptic Tank, 09/Sep/95 -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=- From news.interserv.net!news.sprintlink.net!newsfeed.internetmci.com!news.compuserve.com!news.production.compuserve.com!news Tue Jul 25 09:49:58 1995 Path: news.interserv.net!news.sprintlink.net!newsfeed.internetmci.com!news.compuserve.com!news.production.compuserve.com!news From: Robert Marcus <102020.1551@CompuServe.COM> Newsgroups: alt.religion.scientology Subject: TIME: Church Victories Mount Date: 23 Jul 1995 17:34:11 GMT Organization: via CompuServe Information Service Lines: 191 Message-ID: <3uu16j$gtm$1@mhade.production.compuserve.com> "TIME: Church Victories Mount "Following TIME magazine's hatchet-job cover story in May 1991, The Church launched a precedented-setting public campaign to counter the Time smear and to make the truth about Scientology known. It soon became recognized as one of the most effective public relations campaigns in American History. The Church and its members refused to allow outragious lies about Scientology go unchallenged. "First came the daily full-page ads in USA Today, the nation's largest newspaper. Every day for three weeks the Church exposed the ignoble history of Time's support of Adolph Hitler, Fascist dictator Benito Mussolini, mind-altering drugs LSD, and psychiatric drugs including Prozac. Other ads in those first three weeks exposed Eli Lilly & Co. as the manufacturer of dangerous drugs such as Prozac, heroin, LSD, Darvon and methadone. "On June 14, 1991, `The Story Time Couldn't Tell: Who really controls the news at Time magazine -- and why,' was inserted with every copy of USA Today. It told the story of Lilly's pressure on Time to attack Scientology, and their demands on the Church's PR firm (Hill & Knowlton) to abandon the Church in the face of the Time onslaught, in retaliation for exposure by the Church and the Citizens Commission on Human Rights on Human Rights of the dangers of Eli Lilly's psychiatric drugs. "The Church's media campaign exposed the true stor behind the attack and earned the Church enormous recognition and respect. No one else had ever dared to stand up to Time and its hidden and primarlity money-motivated agenda. The Church's campaign quickly became legend -- eve making its way into college classrooms as an example of an outstanding of effective public relations work. "With the positive handling ongoing in the public arena, legal actions were launched to gain restitution for the wrongs that had been done. "A year after the article appeared -- and only after Time refused to correct its blatent lies and arrongantly refused to sell advertising space to the Church -- the Church sued Time for $416 million. Evidence in the case has now confirmed that the reporter wrote the story with malicious intent and manipulated much of the information he recieved from sources to make their statements appear negative and to disregard anything positive. "The Church also brought legal action against individuals whose false and defamatory statements about the Church had appeared in the article. As with Time magazine, the Church first approached these individuals with an opportunity to retract their lies and make up the damage they had caused. Only when they refused was legal action initiated. "Over the past two years, knowing their own statements were so false they would never withstand a challange in a court demanding facts and evidence, each of the parties involved backed out, and the Church and Scientologists won significant settlements. "One case arising from the Time article was brought by Sterling Management Sytems, Inc., a consulting firm owned by Scientologists. Sterling employees were incensed at false statements by an attorney who was a known attacker of religions, who misrepresented Sterling's activities and attempted to smear the Church of Scientology. Sterling sued him and in December 1993 won a favorable settlement. "In October 1991, two other individuals quoted in Time magazine making unfavorable statements comments about Scientology sued the Church on a trumped-up charge, making similar claims to those they made in Time. The Church, in turn, filed its own suit against these individuals for their defamatory statements in the magazine. These suits were settled in December 1993 with an extremely favorable result for the Church. "In August, a lawsuit against the advertising agency of Trout and Ries Inc. was settled favorably for the Church. The Church had briefly hired Trout and Ries in 1986 ot provide marketing advice. When a quote from Trout appeared in the Time article in violation of a confidentiality agreement between Trout and Ries and the Church, the Church filed suit. "The New York Supreme Court ruled that the agreement was `valid and enforcable,' that it had been breached by Trout and Ries and that the firm's principals were personally liable for damages. Trout and Ries met the Church's demands and settle the case, rather than face a trial on damages. "The Church also sued Eli Lilly and former PR firm Hill & Knowlton, and recently the Church was able to reach another very important result as part of the overall handling of the Time story. "In the days immediately following the publication of the Time article in May 1991, the Church's public relations firm, Hill and Knowlton, refused to honor its contract with the Church even though it had been hired specifically to assist in the crisis situations such as media attacks. The Church launched an immediate investigation to find the exact cause and Third Party behind this sudden betrayal. "As the string pull proceeded, the story unfolded that was first introduced in `The Story That Time Couldn't Tell': Hill & Knowlton had terminated the Church's account on orders from the Chief Executive Officer of its owner corporation WWP (Wire & Plastic Products). This termination follows months of pressure from Eli Lilly, a long-term client of J. Walter Thompson, which is also owned my WWP and is thus a sister organization of Hill & Knowlton. Lilly, through its advertising connections and media influence, attempted to silence the Church in order to salvage and protect its billion dollar Prozac empire throught the Time article. "Following the termination of the Church's account, Church executives attempted to get Hill & Knowlton to make up the damage they had caused the Church. They refused. In May, 1992, the Church subsequently filed a multimillion-dollar lawsuit against Hill & Knowlton and Eli Lilly as well as J. Walter Thompson and Martin Sorrell. "Lilly and Hill & Knowlton, not surprisingly, quickly hired three huge law firms and sought to have the case dismissed, haughtily asserting that the case would be thrown out without so much as a shred of evidence being submitted. "The were mistaken. Because, in fact, the judge catagorically denied all their efforts to have the case dismissed. "At the hearing leading to the defeat of the defendent's first attempt to dismiss the case in November 1992, Judge Stanley Sporkin of the United States District Court in Washington, D.C., said, `...there would have been no reason for Hill & Knowlton to drop them [the Church] unless you [Lilly] wanted to extort or exact out of them their right to criticize your drug... So what you did is... trying to use your muscle to force [the Church] to give up a legitimate right under the First Amendment of the Constitution.' "In March 1994, with the trial approaching fast, the defendents tried once again to get the case dismissed. This was also unsuccessful. "In a 30 page ruling issued on March 21, 1994, Judge Sporkin, for the first time in a judicial proceeding relied upon the `What is Scientology?' book as the source for a description of the Scientology religion in his decision. The judge described in detail the pressure Lilly put on J. Walter Thompson and WWP to get Hill & Knowlton to drop the Church account. The judge then quoted from the defendent's own documents, which had never before been made public, in describing what transpired. His decision reveals that in August 1990, Hill & Knowlton drafted a letter to be sent to the head of WWP Group in an effort to fend off Lilly's actions to pressure WWP and Hill & Knowlton into cancelling the Church account. In the letter, Hill & Knowlton's chief executive implored WWP's boss not to drop the Church because of Lilly's `client blackmail.' "The judge also commented in his ruling, `Hill & Knowlton betrayed this (the Church's) trust by compromising its representation of CSI for the benefit of WWP's bottom line, and by giving advice to others to be specifically used against CSI's interests.' "Finally, on the eve of the trial, the defendents sought to have the judge cancel out the Church's claims for monetary compensation. This, too, failed, and with that the very threshold of trial was reached. Having failed in all their efforts to get the case thrown out and to eviscerate the Church's damages, Hill & Knowlton, Eli Lilly and the others settled the case with the Church on the day trial was to begin. "The settlement terms, including the amount, cannot be revealed. However, not only is the Church pleased with the results of this case, but in the final analysis ethics was gotten in, which is, after all, the desired result. The Church will use the legal system when necessary, but once ethics have gone in, the Church os always willing to settle lawsuits. "Scientologists should also be aware that the Church continues to regard Prozac as a very dangerous drug because of the many reports concerning suicides, murders and other acts of extreme violence that are linked to the drug. This has been and continues to be the Church view based upon evidence we have recieved and continue to recieve. Nothing has changed that view." -- Reprinted article appearing in Scientology Today, Fall 1994, cheerfully so by R. W. Marcus THE SUN NEVER SETS ON SCIENTOLOGY!

---

Return to The Skeptic Tank Alt.Religion.Scientology Archives Master List
Go to The Skeptic Tank's main Index page.
E-Mail Fredric L. Rice / The Skeptic Tank